Relatiebeheer in een TMS, waarom zo belangrijk?
TMS staat voor Transport Management Systeem. Dit is een systeem die bij transport bedrijven gebruikt wordt om hun transport activiteiten te ondersteunen. De basis hiervan is het relatiebeheer. Een relatie kan een laad- of losadres zijn, maar ook een debiteur of een crediteur. Een laad- of losadres is in deze het minst belangrijkste. Hier kom je immers alleen omdat een opdrachtgever het opgeeft, met de restricties erbij. Bij een debiteur en crediteur wil je gegevens vastleggen. Onder aan deze pagina staat een YouTube filmpje waar het met beeld wordt uitgelegd.
Debiteuren afspraken
Bij debiteuren wilt u een aantal dingen vastleggen. Wat zijn de betalingscondities? Welke factuur krijgt de debiteur? Wat zijn de tarieven? Welke adressen heeft de debiteur? Wie krijgt de factuur? En zo zijn er tal van mogelijkheden te bedenken. In LP Online, het online TMS van Logistic Planet, kun je dit alleen noteren. Wij hebben uitgebreide mogelijkheden voor onze tarief afspraken. U kunt facturen automatisch splitsen. Wij kunnen fustbestellingen doen op het klantnummer van de kweker bij de veiling. U kunt automatisch huur berekenen over emballage. Dieseltoeslag historie en huidige afspraken staan duidelijk beschreven. En ga zo maar door. Het geniale van deze database is dat alles maar 1 keer staat weggeschreven. Nu klinkt dat misschien logisch, maar dat is het niet altijd. Bijvoorbeeld, als er een adres wijzigt hoef je dit maar 1 keer te wijzigen. Dan is het in het gehele TMS gewijzigd.
Crediteuren afspraken
In een TMS zijn crediteuren vaak wat simpeler. Bij ons kan een relatie zowel een debiteur als een crediteur zijn. Het belangrijkste bij een crediteur is dat je de tarieven kan opslaan onder de crediteur. Dit betekend dat zodra een rit klaar is, deze op 2 manieren getarifeerd kan worden. Er kan een factuur naar de klant worden gestuurd, maar er kan ook een voor calculatie van de inkoop worden gemaakt. Dit betekend dat zodra de factuur binnenkomt van de crediteur, jij al weet wat er op staat. Als het niet 1 op 1 overeenkomt, is er gelijk een checklist om dit op te pakken. De crediteur is gekoppeld aan de planner, dus alles zit aan elkaar geknoopt.
Relatiebeheer, automatisering?
Naast alle relaties die je invoert, is er ook een standaard relatie. Deze relatie zorgt ervoor dat er dingen geautomatiseerd kunnen worden. Neem als voorbeeld de dieseltoeslag. Voor 95% van de klanten rekent u 14% dieseltoeslag over de maand augustus in 2019. Dan noteert u dat bij de standaard relatie. Deze 14% geldt voor iedereen, tenzij een relatie een eigen dieseltoeslag heeft ingevoerd. Zo kunt u voor grote klanten de dieseltoeslag lager zetten. Zo hoeft u alleen maar naar de uitzonderingen te kijken.