Minister President Rutte brengt bezoek aan De Winter Logistics

Home / Logistiek nieuws / Minister President Rutte brengt bezoek aan De Winter Logistics

Minister President Rutte brengt bezoek aan De Winter Logistics

De Winter Logistics kwam tijdens de strenge screening door het departement van premier Rutte uit de bus als een zeer solide en betrouwbare speler op het terrein van transport en logistiek in de sierteelt. Een groot compliment in een sector waarin alles ‘sneller, vaker en vlugger’ moet, aldus de premier. “De fijnmazigheid in de sierteelt gaat gepaard met kortere doorlooptijden, waardoor steeds meer druk op de sector ontstaat. Alleen de meest innovatieve en sterke spelers kunnen in deze ontwikkeling mee. De Winter Logistics is er daar één van en dat vind ik een compliment waard. Het bedrijf heeft niet alleen oog voor de eigen belangen, maar laat ook die van de gehele keten, zwaar wegen. Dat spanningsveld vraagt een voortdurende ontwikkeling van de bedrijfsorganisatie en De Winter heeft mede dankzij deze ontwikkeling zelfs de TLN Ondernemersprijs 2016 gewonnen. Een prachtige erkenning, lijkt me.” Renée Reijers van Transport en Logistiek Nederland onderschrijft dit. “Met name op de onderdelen innovatie en samenwerking (Greenport Logistics) heeft DWL deze prijs in de categorie ‘Groot’ in de wacht gesleept. Een bijzondere prestatie in een sector die voortdurend in beweging en ontwikkeling is.”

Grote uitdagingen

Naast alle loftuitingen aan het adres van De Winter Logistics was er tijdens het bezoek van premier Rutte op diens eigen verzoek plaats voor het benoemen van enkele grote uitdagingen in de sector. Genoemd zijn de ontsluiting van Westland richting de mainports Schiphol en de Rotterdamse Havens. Ondanks het nieuwe stuk A4 en de verbreding van de A4 richting Amsterdam is het fileleed enorm toegenomen. De Bereikbaarheidsvisie Greenport Westland is om die reden ook overhandigd aan de minister-president. Daarnaast is ook het vraagstuk rond de LZV (Lange Zware Voertuigen) en de internationale regelgeving besproken. In Nederland is deze vorm van vrachtvervoer wel en bijvoorbeeld in Duitsland niet toegestaan. Zo gebeurt het dus dat een Nederlandse LZV vlak voor de grens met Duitsland op een parkeerplaats de helft van de vracht moet afkoppelen, om in twee keer te gaan lossen op de veiling Rhein-Maas in Herongen, welke letterlijk 2 km verderop ligt. Een nachtmerrie op het gebied van duurzaamheid, de doorlooptijd maar ook van kosten.

Verder zijn er de zorgen rondom de problematiek op de arbeidsmarkt. Het wordt al zichtbaar dat er tekorten komen op het gebied van chauffeurs, maar ook van hoog opgeleide professionals. Ook de wet WGA (Wet Gedeeltelijk Arbeidsongeschikten) en de Wet Werk en Zekerheid is voor de ondernemers een doorn in het oog. Het risico om medewerkers in dienst te nemen wordt eigenlijk gewoon te hoog. Juist dat was niet beoogd bij het huidige kabinet. Niet voor niets kijkt ook De Winter Logistics naar de mogelijkheid om mensen op ‘payroll’-basis aan te nemen.

Huiswerk dus voor de premier, die na het werkbezoek aan De Winter Logistics samen met directie een bezoek bracht aan een van de klanten van De Winter Logistics. Hier kreeg de premier een kijkje in de keuken van de Westlandse sierteelt.

Betrokken mens

Dat het bezoek van Mark Rutte aan De Winter Logistics niet alleen was bedoeld als een gezellig middagje Westland, was Eric en Marianne de Winter niet ontgaan. “Het viel ons op dat de premier zich uitstekend had voorbereid en dat hij echt de diepgang zocht. Niet alleen op het gebied van bedrijfsvoering en organisatie, maar ook op het menselijk vlak. Hij is een betrokken persoon en dat voelde heel plezierig aan.”

Of hij iets met de besproken problematiek gaat doen valt nog af te wachten, maar… In elk geval zagen we zijn raadsadviseur ijverig meeschrijven. Het is goed dat deze mensen op dit niveau naar praktijkvoorbeelden zoeken, in plaats van uit te gaan van papieren onderzoeken. Ze zijn werkelijk geïnteresseerd in de problematiek. Sowieso is het erg leuk om iemand als premier Rutte te mogen ontvangen. Zo’n man werkt van zeven uur ’s morgens tot elf uur ’s avonds en vindt dan ook nog tijd om ons een bezoek te brengen en daar ook echt werk van te maken. Bijzonder.”

Als dank voor zijn belangstelling ging de premier na zijn bezoek richting Binnenhof voorzien van een Bakkie Westland en een miniatuur vrachtwagen van De Winter Logistics. Wie weet staat die laatste inmiddels al op zijn bureau in het Torentje.

 

Related Posts